اراک شهر مفاخر، عالمان و جاذبه‌های تاریخی

اراک یکی از کلان شهر های ایران اسلامی و مرکز استان مرکزی است که بر اساس سرشماری سال ۸۵ جمعیتی برابر با ۴۳۸ هزار و ۳۳۸ نفر دارد؛ شهر اراک زادگاه مشاهیر و بزرگانی همچون امیر کبیر است.

اراک/ همزمان با روز اراک برنامه های مختلفی از سوی نهاد ها و سازمان ها به ویژه شهرداری به منظور بزرگداشت این روز در شهر اراک در حال برگزاری است که این برنامه ها با استقبال خوب و گسترده مردم این شهر روبرو شد.

تورهای اراک گردی ویژه عموم مردم به ویژه دانش اموزان به منظور آشنایی هر چه بیشتر با تاریخ این شهر و مشاهیر و بزرگان، جشنواره های پیاده روی و خانواده با حضور هنرمندان برجسته و مسئولان استانی، جشنواره های غذا، همایش های مختلف و همچنین نمایشگاه بزرگ کتاب در این ایام به اجرا در آمد.

اراک یکی از کلان شهر های ایران اسلامی و مرکز استان مرکزی است که بر اساس سرشماری سال ۸۵ جمعیتی برابر با ۴۳۸۳۳۸ نفر دارد؛ شهر اراک زادگاه مشاهیر و بزرگانی همچون امیر کبیر است.

*مکان های دیدنی و جاذبه های تاریخی اراک

شهر اراک دارای مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری است که این قابلیت را به شهر و استان مرکزی می دهد که قطب فرهنگی و گردشگری باشند.

مجموعه بازار تاریخی اراک همچون نگینیگ در دل این شهر می درخشد و بناهای تارخی همچون مدرسه سپهداری، موزه سلطان آباد واقع در کاروانسراس کاشانی بازار ارک، سراس کاشانیف سراس مهر (پارسیان واقع در بازار اراک و دیگر سراها از جمله جاذبه های است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بنای تاریخی حمام چهار فصل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر اراک است؛ کلیسای ارامنه اراک واقع در خیابان نیسانیان، بنای تاریخی پیر مرداد آباد، بنای تاریخی کاروانسرای اراک، قلعه حاج وکیل، پل دو آب، منزل حاج سامان طلعتی، منزل اعیانی خاکباز، برج شیشه، ارگ حکومتی اراک، چشمه چپغلی، غار سفید خان، موزه حسن پور، شهر زیر زمین ذلف آباد و تالاب میقان از جمله جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر است.

* جاذبه های مذهبی:

علاوه بر جاذبه های تاریخی و دیدنی این شهر داری جاذبه های مذهبی بسیاری است که همواره میزبان زائران و مسافران و گردشگران هستند که از جمله این جاذبه ها می توان به بقعه مبارکه شاهزاده محد عابد واقع در مشهد میقان اراکف امامزاده ابراهیم، امامزاده حوا خاتوان، امامزاده شازده حسین، بقعه شاه غریب و شاه قلندر واقع در روستای گردشگری انجدان، بقعه چهل دختران انجدان، امامزاده ابراهیم، تخت سید در روستای تاریخی کرهرود، امامزاده حلیمه خاتون، امامزاده بهجت خاتون، نسب شریف امامزاده شعیب (ع)، امامزاده عبدالله، بقعه پیر مراد آباد، امامزاده آمنه خاتون، مقبره آقا نور الدین، مقبره اقای آقا سلطان، مسجد سیدها، مدرسه علمیه آبت الله ابراهیم خوانساری معروف به مدرسه حاج محمد ابراهیم از جمله این جاذبه ها است.

*اقتصاد و صنعت:

شهر اراک علاوه بر تاریخی و مذهبی بودن شهری صنعتی است که در آن کارخانجات بزرگ صنعتی در حال فعالیت هستند و چرخ های صنعت کشور در این شهر نیز می چرخد.

شرکت ماشین سازی اراک سازنده انواع دیگ های بخار فایر تیوب و واتر تیوب، پل، مخازن، فلنچ، شیرآلات سرچاهی ، هیتر و فیلتر است و همواره در حال فعالیت است.

شرکت های همچون آلومینیوم سازی ایران(ایرالکو)، شرکت واگن پارس، کابل سازی تک، کمباین سازی ایران، کارخانه هپکو، کارخانه آونگان، شرکت سازه های فلزی یاسان، کارخانه ادوات کشاورزی تاکا، کارخانه تولید نورد آلومینیوم، شرکت صنایع آذر آب، شرکت صنایع لبنی اراک، گروه صنعتی ساعی از جمله شرکت های فعال در این شهر هستند.

شرکت صنعتی لجور، صنایع شیر سازی گدازش، تاحیه صنعتی خیر آباد، شهرک صنعتی ناحیه دو ایبک باد، شهرک صنعتی ناحیه یک واقع در ضلع شرقی اراکف شرکت رنگ روناس، شرکت پتروشیمی ایران، شرت پالایشگاه ایران، صنایع شیر نیروگاه برق حرارتی، ارتعاشات صنعتی اراک و بیش از ۲۰۰۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک از دیگر صنایعی است که اقتصاد این شهر را به گردش در اورده است.

*مشاهیر و علمای اراک:

شهر اراک شهر عالم پرور است که از دیرباز محل پرورش عالمان و بزرگانی بوده که در کشور سرآمد بوده اند و در علم و دانش، عرفان، موسیقی و کلام پیشتاز.

بزرگانی همچون عباس خان بادکوبه، عبدالله دوامی، استاد بزرگ موسیقی، آقا نورالدین عراقی، مرتضی قلی بیات، بهجت صدر (نقاش) احمد پارسا حاج میرزا علی نقی خان ملک(ملک التجار عراق عجم)، عباس سحاب پدر علم جغرافیای ایران، میرزا مهدی بدایع نگار، دولتمرد و ادیب دوره قاجار، ادیب الممالک، احمد ارجمندی، اجمد پزشکی، حاج ملا علی عراقی، محمد خزائلی، ابراهیم دهگان (مورخ و مصحح کتاب های تاریخ، یوسف شکرایی، میرزا حسین مدنی ، محمد یوسف مجد زرین قلم عراقی و بسیاری دیگر از علما و مشاهیر این آب و خاک عالم خیز اراک بودند.

عبدالله مستوفی، منصور بهرامی، تنیسور حرفه ای ایرانی الاصل مقیم کشور فرانسه، نبی الله البرزی عراقی اولین عکاس اراک، جهانگیر رزمی عکاس برنده جایزه پولیتزر، واروژه کریم مسیحی کارگران برنده سیمرغ بلورین، احد حلت، رضا بدیع کارگردان، محمد مهدی فولادوند، شیخ محمد علی اراکی، آیت الله العضمی فتحعلی سلطان آبادی، آیت الله عظمی آثا ضیا الدین عراقی، آیت الله العظمی حاج شیخ محمد سلطان العلما، آیت الله آقا سید محسن عراقی، علامه حبیب الله ذوالفنون اراکی و اسمعیل عراقی از دیگر مشاهیر، مفاخر و عالمان این خطه بودند که در کشور خوش درخشیدند.

وجود این بزرگان و عالمان برگ زرینی در تاریخ این دیار است و باید با معرفی هر چه بیشتر آنان و کارها و خدمات شایسته شان به نسل جوان و نوجوان ایران اسلامی و شهر اراک سبب حرکت نسل جوان به سمت و سوی پیشرفتف تعالی و درخشش شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.