نشریات و مطبوعات استان مرکزی

اگرچه آوازه استان مرکزی بیشتر به خاطر صنعت، کشاورزی و تربیت مشاهیر و نخبگان فکری است اما در حوزه ارتباطات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در لابه لای اوراق مطبوعاتی به جای مانده در استان مرکزی ناگفته‌های متعدد تاریخی و نحوه زیست اجتماعی، ویژگی‌های رفتاری و مشی سیاسی و فرهنگی این مرز و بوم نهفته و نقش و جایگاه استان مرکزی در رشد دایره علوم ارتباطی و مستندسازی وقایع برجسته است. گشتی در آثار و اسناد مطبوعاتی استان مرکزی این واقعیت را مشخص می‌کند که این خطه نقش بسزایی را در تربیت اندیشمندان قلم به دست، صاحبان اندیشه و فعالان عرصه نویسندگی و روشنفکری داشته و این مهم تابه امروز با چرخه‌ای از فعالیت‌های مطبوعاتی ادامه دارد.

مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی و از ابزار مهم توسعه مطرح شده‌اند و پیشتازی استان مرکزی در این عرصه و در شرایطی که کمترین امکانات چاپ و نشر در کشور موجود بوده، نشان از بالندگی فکری و توانمندی ساکنان این خطه دارد. براساس مدارک موجود، نخستین جریده‌ای که در عراق (اراک) انتشار یافت، نشریه ˈاتفاقˈ بود که به مدیریت ˈمیرزا حبیب‌الله خان طاهری عکاسباشیˈ رئیس انجمن دموکرات عراق با طبع ژلاتینی به صورت هفتگی در اختیار مردم گذاشته شد. از این جریده که ارگان انجمن دموکرات عراق بود، نمونه‌ای که بتوان خط مشی سیاسی آن را معلوم کرد در دسترس نیست. دومین نشریه منتشره در استان که جزو نشریات قدیمی است روزنامه «رنجبر» بود. این روزنامه نیز در اراک انتشار م‌یافت و مانند روزنامه اتفاق منتسب به روشنفکران دموکرات بود. این نشریه که خط مشی سیاسی ـ خبری داشت به صورت هفتگی منتشر می‌شد و مدیر آن شیخ علی نخستین بود. هفته‌نامه رنجبر تا سه سال انتشار یافت و در سال ۱۲۹۲ به واسطه آتش‌سوزی در چاپخانه تعطیل شد. از این نشریه حتی نمونه‌ای نزد خانواده‌اش باقی نمانده ولی باید اذعان کرد که شیخ علی نخستین یکی از اعضای فعال انجمن دموکرات عراق بود و در این راه صدمات سنگین، زجر، شکنجه و تبعید را متحمل شد.

از دیگر نشریات می‌توان به نشریه «مفتش ایران» که قبلاً در تهران و اصفهان منتشر می‌شد اشاره کرد که سید نور الدین عراقی (ایران مدار مکی) آن را در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۱۰ شمسی در اراک منتشر ساخت، بعداً به دستور شهربانی نام روزنامه به «تمدن ایران» تغییر یافت. چاپ این نشریه در سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۱۱ ادامه داشت. مکی از آزادیخواهان صدر مشروطه بود و تمایل داشت، نشریه اش همانند سایر نشریه‌های آغاز مشروطه مملو از مطالب مفید باشد ولی توجه به اینکه در آن سال‌ها رضاشاه در اوج قدرت بود و مطبوعات به شدت سانسور می‌شدند، این امکان را از وی سلب کرد و سرانجام پس از انتشار حدود ۳۰ شماره از ˈتمدن ایرانˈ این نشریه تعطیل شد. در سال ۱۳۱۲ با عزیمت ˈسیدباقر موسویˈ از اصفهان به اراک و تأسیس چاپخانه موسوی، نامبرده اقدام به انتشار جریده ˈنامه عراقˈ کرد.

این نشریه که با ۴۲ سال انتشار، پایدارترین هفته‌نامه اراک محسوب می‌شود، سه دوره متفاوت ˈاز آغاز انتشار تا سال ۱۳۲۰ˈ، ˈاز ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ˈ و ˈاز ۱۳۳۲ تا پایان کارˈ را در کارنامه خود دارد.
پس از خروج رضاشاه از ایران در شهریورماه ۱۳۲۰ و پیدایش تغییرات کلی در فضای سیاسی کشور، ˈنامه اراکˈ نیز با پیوستن به صف آزادی خواهان، به نقد عملکرد دوران بیست ساله رضاشاه پرداخت.

ˈنامه اراکˈ در زمان حکومت ملی از طرفداران جدی مبارزات مردم شد و پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بار دیگر تغییر روش داده و از آن زمان تا تعطیل شدن نشریه، همواره اقدامات شاه را تأیید می‌کرد. این نشریه از سال ۱۳۱۲ مقارن با سالگرد کودتای سوم اسفند رضاخان تا بهمن ماه سال ۱۳۵۴ منتشر گشت. مدیریت نامه عراق بر عهده سید باقر موسوی از نوادگان حجه الاسلام شفتی بود.

سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ اوج انتشار نشریه در اراک است، در این مدت علاوه بر ˈنامه اراکˈ، جرایدی از قبیل ˈاراک نوˈ، ˈافق اراکˈ، ˈاهرامˈ، ˈبیان الحقˈ، ˈزبان اراکˈ، ˈسپهرˈ، ˈسمنگانˈ، ˈسندانˈ، ˈطاهرˈ، ˈقیام اراکˈ، ˈمدنیˈ، ˈندای اراکˈ و ˈهدیˈ منتشر شد.
در طلیعه این دوره کوتاه، هفته‌نامه ˈسپهرˈ قرار دارد که در سال ۱۳۲۹ قدم به عالم مطبوعات گذاشت.

این نشریه بدون وابستگی به گروهی خاص، از منافع ملی و حکومت دفاع می‌کرد. مبارزه با خائنین و متنفذین شهری، همکاری با جراید ملی و دفاع از حکومت ملی عمده‌ترین اهداف نشریه سپهر بود.
در سال ۱۳۳۰ در حالی که دولت قصد مداخله در انتخابات را نداشت، سه گروه در اراک شامل ˈحسین خاکباز و یوسف شکراییˈ، ˈعزت‌الله بیات و حبیب‌الله بیک لیکˈ و ˈمحمدرضا قدوهˈ فعالیت انتخاباتی می‌کردند.

در همین حال، هفته نامه‌های ˈاراک نوˈ، ˈافق اراکˈ، ˈاهرامˈ و ˈقیام اراکˈ که نشریه اخیر ارگان طرفداران جبهه ملی در اراک بود، از نامزدی عزت‌الله بیات (داماد دکتر مصدق) و حبیب‌الله بیک لیک یکی از فئودال‌های بزرگ اراک حمایت می‌کردند.

هفته نامه ˈسندانˈ به مدیریت ˈحسن تهرانچیˈ متعلق به طرفداران حزب توده در اراک بود و از نامزدی ˈمحمدرضا قدوهˈ یکی از اعضای طراز اول آن حزب حمایت می‌کرد.
حزب توده در آغاز امر، با دکتر مصدق مخالف بود و او را عامل امپریالیسم آمریکا می‌دانست و در نشریات گوناگونش تهمت‌های سنگینی بر مصدق می‌بست.

هفته نامه ˈسندانˈ آنجا که می‌توانست مخالفت خود را با دکتر مصدق و کابینه او نشان می‌داد.
در سال ۱۳۳۰ دو نشریه دیگر در اراک شامل هفته‌نامه ˈبیان الحقˈ و مجله ˈهدیˈ منتشر شد که اولی ضمن دفاع از حکومت ملی، بیشتر در اندیشه گسترش مبانی اسلام در میان مردم بود و نشریه هدی هم در اساس به امورسیاسی نمی‌پرداخت و محتوای آن پند و اندرز و ارشاد مردم به خیر و صلاح بود.

پس از سال ۱۳۳۲ به جز ˈنامه اراکˈ بقیه جراید تعطیل شدند و این وضعیت تا سال ۱۳۴۷ ادامه داشت.
در این سال دکتر ˈمحمد خزائلیˈ که از سوی حزب ˈایران نوینˈ به نمایندگی مجلس رسیده بود، مجله ˈروشندلˈ را در تهران منتشر کرد. این مجله با توجه به موقعیت سیاسی دکتر خزائلی و سردبیرش ˈحسین شاه زیدیˈ که سرهنگ بازنشسته ارتش بود، با ستایش از شاه کلیه عملکرد دولت ˈامیرعباس هویداˈ را تأیید می‌کرد.

در حدود سال ۱۳۵۰ ˈفرج‌الله بینش زنجانیˈ با انتشار ˈسفرنگ بینشˈ به صف مطبوعات استان مرکزی پیوست.

فرج‌الله بینش از طرفداران سرسخت شاه بود و نسبت به حزب توده کینه‌ای عمیق داشت، با توجه به شخصیت بینش می‌توان محتوای نشریه اش را حدس زد. اولین فصلنامه علمی و ادبی اراک، «دانش روز» است. این فصلنامه در سال ۱۳۵۲ به همت دکتر عبدالکریم قریب تأسیس و توسط استادان مدرسه عالی علوم اراک به مدت دو سال جمعاً در ۸ شماره انتشار یافت. این مجله یا فصلنامه؛ مجموعه‌ای علمی و ادبی بود و هیچ گونه دیدگاه سیاسی در آن منعکس نمی‌شد و اگر هم می‌شد خارج از تأیید اقدامات دولت نبود. از دیگر نشریات علمی «نشریه کتابخانه عمومی اراک» بود که در سال ۱۳۵۶ توسط کتابخانه عمومی اراک در چند شماره به صورت زیراکس انتشار یافت و استاد ابراهیم دهگان مقالات ارزشمندی در آن منتشر می‌ساخت.

از دیگر روزنامه‌ها و نشریات استان مرکزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نام نشریه نحوه انتشار موضوع مدیر مسئول سال نشر اراک نو هفته‌نامه خبری ـ اجتماعی کوهپایه ۱۳۳۰ افق اراک هفته‌نامه خبری ـ اجتماعی رضاقلی فولادوند ۱۳۳۰ زبان اراک هفته‌نامه خبری جعفر شکرایی ۱۳۳۰–۱۳۳۱ سپهر هفته‌نامه اجتماعی رضا رئیس زاده ۱۳۳۰–۱۳۳۱ طاهر هفته‌نامه خبری ـ اجتماعی رضا شکرایی و سردبیری ابوالفضل موحد۱۳۳۱ قیام اراک هفته‌نامه سیاسیارگان جمعیت طرفداران جبهه ملی ۱۳۳۰–۱۳۳۱ به مدیریت محمد تقی صفاری بیان الحق هفته‌نامه اجتماعی بیان الحق ۱۳۳۰ سمنگان هفته‌نامه سیاسی حسین خاکباز ۱۳۳۰ ندای اراک هفته‌نامه سیاسی رشیدی ۱۳۳۰ مدنی هفته‌نامه سیاسی مدنی ۱۳۳۰ سندان هفته‌نامه سیاسی ارگان توده ایها، تهرانچی۱۳۳۰ سروش تفرش هفته‌نامه عباس جلالی ۱۳۳۰ سردبیر شاپور شاهی همچنین برخی نشریات استان که در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ منتشر می‌گردیدند عبارتند از: نام نشریه مدیر مسئول محل نشر آینده اراک کاظم ضوابطی اراک اراک امروز غلامعلی سپهداری اراک افکار اراک مرتضی ذوالفقاری اراک خلق اراک غلامرضا اقیانوس اراک خورشید اراک علی محمد مددی اراک راهنمای اجتماعی احمد محمد عراقی اراک سعادت اراک بانو سلطنت استادآقا اراک سفرنگ بینش فرج‌الله بینش اراک صدای اراک حسن نجم‌زاده اراک ندای اراک محمود گودرزی اراک نیروی مردم علاءالدین فریدنی عراقی اراک ستاره ساوه اسدالله طبی ساوجی ساوه قیام ساوه موسی امیر حسینی خلیج ساوه ندای ساوه ابوالحسن سعیدی ساوه صدای تفرش مهدی قوام‌زاده تهران

برخی از مطبوعات استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز عبارتند از:

هفته نامه سروش
نخستین هفته‌نامه اراک پس از پیروزی انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ هفته‌نامه ˈسروشˈ به مدیریت ˈعلی معطریˈ بود و قلمرو موضوعات آن؛ مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بودند. با چاپ و انتشار سروش آگهی‌های ثبتی اراک که بخشی از آن در جراید کثیرالانتشار و بخشی در جراید همدان به چاپ می‌رسید پس از وقفه‌ای چهار ساله (از هنگام تعطیلی هفته‌نامه ˈنامه اراکˈ در سال ۱۳۵۴) مجدداً به زیور طبع آراسته شد. نخستین شماره سروش در تاریخ دوم شهریور ۱۳۵۸ در چهار صفحه و به مبلغ ۱۰ ریال توزیع شد. التهابات و تنش‌های سیاسی در حدفاصل سال‌های ۵۸ تا ۶۳، وجود احزاب و گروه‌های مختلف، نابسامانی و بی‌ثباتی در مراکز اداری کشور به ویژه در شهرستانها، مخالفت نیروهای مردمی با عوامل دولت موقت و تعدد گروه‌ها و مراکز قدرت و تصمیم‌گیری، امر انتشار هفته‌نامه سروش را با مشکلات متعددی روبرو ساخت. گروه‌ها و مراجع قدرت با هر نوع گرایش و مسلک سیاسی، حق خود می‌دانستند که سروش به عنوان ارگان آن‌ها به انعکاس مواضع فکری و عملکردشان اقدام و از درج مطالب منتسب به سایر جناح‌ها پرهیز کند بدین ترتیب سروش به تدریج به محل نفوذ عناصر فرصت طلب تبدیل شد و عدم اختیار و اعلان مواضع روشن سیاسی و عقیدتی از سوی مسوولان آن، کشتی روزنامه را در دست امواج مهلک گرفتار کرد و سرانجام ˈسروشˈ پس از انتشار ۲۸۰ شماره در بهار سال ۱۳۶۴ به کار خود پایان داد.

هفته نامه لاله سرخ
سپس هفته‌نامه ˈلاله سرخˈ با مشی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ادبی از بهمن ماه ۱۳۶۶ با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدحسن فخرزاده پای به جرگه مطبوعات استان مرکزی نهاد. عمده مطالب لاله سرخ، مقالات و پژوهش‌های ادبی به علاوه اخبار و گزارش‌های شهری به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اراک بود. این نشریه با قطع ۴۵ در ۶۰ در سال‌های آخر دوره اول انتشار با حروفچینی رایانه‌ای به صورت تک رنگ و اغلب در ۴ یا ۶ صفحه منتشر می‌شد. لاله سرخ به مدت تقریباً هشت سال و در ۳۷۷ شماره تا تاریخ هشتم مهرماه ۱۳۷۴ منتشر شد و بعد از یک وقفه، مجدداً در اواخر سال ۱۳۷۶ انتشار خود را از سر گرفت.

هفته نامه نوید
هفته نامه ˈنوید استان مرکزیˈ با موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز از مردادماه ۱۳۶۹ به صاحب امتیازی سیدحسن الحسینی نماینده مردم اراک در دوره سوم مجلس شورای اسلامی در قطع ۵/۱ ورقی و در هشت صفحه انتشار خود را آغاز کرد. نوید؛ در حوزه طرح مسائل سیاسی کشور و ارائه تحلیل مناسب به ویژه هم‌زمان با رویدادهای مهم کشور و انقلاب، بیشتر از سایر نشریات به طبع مقالات اهتمام ورزیده و به دلیل اختصاص دو صفحه ثابت به اخبار، گزارش و تفسیرهای ورزشی از رخدادهای ورزشی استان در بین جوانان ورزشکار، نشریه شناخته شده‌ای است. این نشریه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه تغییر ماهیت داد و در سال‌های اخیر تحرک ویژه‌ای برای جلب رپرتاژ آگهی از مراکز صنعتی، آموزشی و اداری از خود نشان داده و به منظور جذب خواننده از بین قشرها جوان، ستون ثابتی را با عنوان ˈامید جوانˈ هر هفته با درج مطالبی تربیتی و ادبی به چاپ می‌رساند.

هفته نامه شهاب
هفته نامه ˈشهاب استان مرکزیˈ هم از بهمن ماه ۱۳۶۹ در قلمرو مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی غلامحسین فرحی به جرگه مطبوعات محلی این استان پیوست. شهاب از جمله نشریاتی است که از آغاز انتشار تاکنون همواره با مشکلات فراوان مالی روبرو بوده و همین مسئله وقفه‌های مکرری در مسیر انتشار مرتب آن پدیدآورده است. شهاب در سال‌های نخست با درج سرمقاله‌های صریح و شورانگیز خود به قلم فرحی، خیلی زود در بین قشرها انقلابی شناخته شد اما به تدریج در چنبره مشکلات گرفتار آمد و به درج اخبار نه چندان تازه و مطالب ادبی و اجتماعی روی آورد.

فصلنامه آشتیان
ˈفصلنامه آشتیانˈ به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی علی دانش منفرد از مقالات نویسندگان، استادان و محققین بومی ساکن در منطقه و عمدتاً مقیم تهران بهره می‌برد. نخستین شماره این فصلنامه در سال ۱۳۷۳ در اندازه ۲۸ در ۱۲ با جلد رنگی و موضوعات متنوع اعتقادی، سیاسی، تاریخی، ادبی، اجتماعی و اقتصادی در ۷۶ صفحه منتشر شد. تنوع مطالب فصلنامه آشتیان بیشتر بدان خاطر است که به عنوان یک نشریه محلی، کلیه اخبار و رویدادهای منطقه را پوشش داده و نوشته‌های خوانندگان را بی پاسخ نمی‌گذارد. زندگی‌نامه و معرفی شخصیت‌های علمی، روحانی، فرهنگی و شهدای منطقه، فصل ویژه‌ای در نشریه مذکور داشت

فصلنامه صحیفه مبین
ˈفصلنامه صحیفه مبینˈ به صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرمسئولی محمدعلی خواجه پیری، قبل از انتشار رسمی در چندین شماره با نام ˈمبینˈ منتشر شد. این نشریه با هدف ارتقای سطح دانستنی‌های خوانندگان در حوزه دانش‌های قرآنی و معرفی پژوهش‌های نوین قرآن‌شناسی با سردبیری رضا بابایی از بهار ۱۳۷۴ در فهرست نشریات استان مرکزی قرار گرفت. صحیفه مبین مدتی در ابعاد ۵/۲۱ در ۲۸ با جلد دو رنگ و صفحه آرایی به نسبت خوب در حدود ۸۰ صفحه منتشر شد و پس از دو سال وقفه مجدداً از سال ۱۳۷۹ در قطع وزیری با صاحب امتیازی دانشگاه آزاد و سردبیری جعفر نکونام انتشار خود را از سر گرفت.

فصلنامه بصیرت
ˈفصلنامه بصیرتˈ به صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی نراق و مدیرمسئولی محمد مهدی مظاهری در قطع A4، از دیگر نشریات استان مرکزی است. مشی این فصلنامه؛ علمی، تحقیق و اجتماعی است و مقالات آن اغلب به قلم استادان دانشگاه آزاد اسلامی نراق است، این نشریه با جلد چهاررنگ در ۸۰ تا ۱۰۰ صفحه منتشر می‌شود.

فصلنامه راه دانش
ˈفصلنامه راه دانشˈ به صاحب امتیازی انجمن علمی، فرهنگی و هنری استان مرکزی تحت نظارت شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین و دومین شمارهای خود را در یک مجلد در بهار ۱۳۷۴ با جلد چهار رنگ انتشار داد. مدیرمسئول راه دانش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و سردبیر آن تا مجلد ششم (شماره‌های ۱۱–۱۲) نعمت‌الله فاضلی و بعد از آن افشین حسینی بوده‌است. ˈتوسعه فرهنگی استان مرکزی، تاریخ و هویت مذهبی استان مرکزی، صنعت در استان مرکزی، میراث فرهنگی استان مرکزی، ادبیات استان مرکزی، تاریخ استان مرکزی، هنر در استان مرکزی و مردم‌شناسی استان مرکزیˈ عناوین مجلدات اول تا هشتم (۱۶ شماره) فصلنامه راه دانش است.

نشریه هدایت ˈنشریه هدایتˈ هم در سال ۱۳۷۰ مجوز انتشار خود را اخذ کرده ولی تاکنون منتشر نشده‌است.

هفته نامه ˈپیام بانوان
هفته نامه ˈپیام بانوانˈ نخستین شماره خود را در هشت صفحه با صفحه آرایی به نسبت خوب و به صورت تک رنگ منتشر ساخت و انتشار آن تا چهار شماره ادامه پیدا کرد ولی در حال حاضر فعالیت نمی‌کند.

ماهنامه ˈصحیفه پاکدلان
ماهنامه ˈصحیفه پاکدلانˈ به صاحب امتیازی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی و مدیر مسئولی مدیر کل وقت آموزش و پرورش استان، یکی دیگر از نشریات منطقه است که در سال ۱۳۷۵ در قطع ۲۵ در ۳۵ انتشار یافت و مشی آن؛ خبری تحلیلی است. نشریه پاکدلان که به‌طور منظم منتشر نمی‌شود و بیشتر به موضوعات مربوط به آموزش و پرورش به ویژه مسائل و مشکلات این نهاد در استان مرکزی می‌پردازد.

هفته نامه سرچشمه
ˈسرچشمهˈ به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مهناز زامیادی، هفته نامه‌ای با مشی خبری – تحلیلی و اطلاع‌رسانی است که در سطح استان توزیع می‌شود. این نشریه به‌طور معمول بین هشت تا ۱۲ صفحه است و مانند سایر نشریات محلی استان مرکزی بخشی از مطالب خود را به موضوعات استان و منطقه توزیع و بخشی را به موضوعات کشوری اختصاص می‌دهد.

صبح خمین
ˈصبح خمینˈ به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مجید مجدی و با مشی خبری، تحلیلی و اطلاع‌رسانی و در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی از سال ۱۳۷۸ بر روی گیشه مطبوعات در بین نشریات استان مرکزی عرضه شد.

ماهنامه ندای ساوه
ˈندای ساوهˈ به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سید احمد نبوی، ماهنامه‌ای با مشی خبری – تحلیلی و با موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی است که انتشار آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد. ویژگی‌های ظاهری ندای ساوه، کم و بیش شبیه سایر هفته نامه‌های استان مرکزی است و حیطه توزیع آن استان مرکزی و تهران است.

راوی
ˈراویˈ نیز به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حسین مهدوی، با مشی خبری، تحلیلی و اطلاع‌رسانی در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به چاپ می‌رسد. ابتدا و انتهای نشریه راوی دو رنگ و صفحه‌های داخلی آن یک رنگ است و گستره توزیع آن که در هشت صفحه منتشر می‌شود، استان مرکزی است.

آوای ساوه
ˈآوای ساوهˈ به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمد نبوتی، هفته نامه‌ای با مشی عمومی است که ازسال ۱۳۷۷ در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی منتشر می‌شود و حیطه توزیع آن استان مرکزی و تهران است.

ماهنامه پیام مدیریت موفق
ˈپیام مدیریت موفقˈ به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی ناصر خلیلی، ماهنامه‌ای در قطع A4 است که از سال ۱۳۷۷ در شمار نشریات استان مرکزی قرار گرفت. مشی این ماهنامه ۱۰۰ صفحه‌ای؛ خبری، تحلیل، آموزشی و پژوهشی است و مقاله‌های آن به قلم استادان و نویسندگان استانی و بیشتر با موضوعاتی دربارهٔ دانش مدیریت تهیه می‌شود.

از دیگر نشریات منتشره در این استان می‌توان به این موارد اشاره نمود:
روزنامه عطر یاس، مجنون، آوای خمین، شمس، نامه امیر، آرمان جوان، چشم براه، میلاد مرکز، مهتاب، وقایع استان، آفتاب مرکزی، کتیبه، نسیم اراک، ماهک، کاوه، صور، صبوح، سماع قلم، سیما نگار، امید استان…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.