ارگ حکومتی اراک

مجموعه ارگ تاریخی و حکومتی شهر اراک که امروزه جز منزل سپهدار(که آن هم درحال باسازی است) چیزی از آن باقی نمانده است ، از بناهای عصر قاجاریه است و در خیابان ادبجو ،روبه روی خیابان شهید کلاهدوز و انتهای کوچه شهید رنجبر قرار دارد . این مجموعه به مباشرت یوسف خان گرجی (سپهدار اعظم) هم زمان با احداث نخستین پایه ها و نشانه های شهر اراک در زمان فتحعلیشاه قاجار بنا شد .
هسته و چهارچوب ساختاری اولیه شهر قدیم اراک (سلطان آباد ) از چهار بخش اصلی تشکیل می شده است :
–  بازار در مرکز شهر .
–  محله مسکونی حصار واقع در غرب بازار .
– محله مسکونی قلعه واقع در شرق بازار.
– عمارت های دیوانی شامل برج شیشه ،منزل سپهدار اعظم ،عمارت نظمیه و ….
نقشه سلطان آباد (اراک قدیم) که آخرین نمونه شهر سازی ایرانی ،اسلامی است ،به صورت چهار گوش شکل گرفته و در ناحیه شمال غربی آن مقر حکومتی (مجموعه ارگ حکومتی) قرار داشته است . مقر حکومتی توسط دیواری از بدنه شهر جدا می شد و در اصل در خارج از متن اصلی شهر سلطان آباد قرار داشت . مقر حکومتی یا ارگ حکومتی به عنوان مرکز حکومت و محل سکونت حاکم و دیوانیان و برخی نهادهای حکومتی بود .
از مجموعه عظیم ارگ تا سال ۱۳۴۰ شمسی تنها عمارت نظمیه ، خانه سپهدار و برج شیشه باقی بوده است. این مجموعه به سبب اهمیت تاریخی، فرهنگی توسط سازمان حفاظت از آثار باستانی در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه بر خلاف قانون در سال ۱۳۶۱ شمسی،این اثر ارزشمند تقریبا به طور کلی تخریبشد و جز پایه ها و قسمتی از زیر زمین منزل سپهدار چیزی از این مجموعه باقی نمانده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.