قائم مقام فراهانی

میرزا محمد تقی خان امیرکبیر پسر مشهدی قربان  هزاوه ای فراهانی نوه تهماسب بیک است.این مرد بزرگ تاریخ ایران در روستای هزاوه  و درخانواده ای از طبقات پایین منطقه فراهان بدنیا آمد که زادگاهش فراهان که پرورش دهنده مردان سیاسی زیادی در طول دوران بوده و در کنار آشتیان و تفرش قطب سیاست و علم و فرهنگ را درایران تشکیل می دهند برای وی امتیازی شد تا در دمان یکی از بهترین و اصیل ترین خاندان آن روزگار ایران تربیت یابد و به شکوفایی و بالندگی برسد.
هزاوه در دو فرسخی شمال غربی شهرستان اراک و در مجاروت فرهان زادگاه خانواده بزرگ قائم مقام قرار داشت.کربلایی محمد قربان که به خدمت میرزا عیسی قائم مقام بزرگ درآمده بود پس از مدتی به مقام آشپزی رسید و در زمان میرزا ابوالقاسم فراهانی مقام دوم و صدر اعظم محمد شاه مقام نظارت در آشپزخانه را احراز نمود. حشر و نشر میرزا تقی خان با فرزندان خانواده قائم مقام از سویی  و استعداد و دقت نظر امیر کبیر از سوی دیگر از او شخصیتی می سازد که نظیر آن در عصر قاجار کمتر دیده می شود. راه یافتن امیرکبیر به کلاس درس فرزندان قائم مقام در حال که امثال او حق تعلیم و تعلم نداشته اند و تعبیراتی که قائم مقام در خصوص او به کار می برد، عظمت شخصیت امیرکبیر را در همان دوران طفولیت نشان می دهد.

امیر چون به سن رشد رسید در دستگاه قائم مقام و دستگاه محمد خان زنگنه امیر نظام، وارد خدمات دولتی شد.تحقیق و نویسندگی در محضر این دو شخصیت، آغاز به کار امیر کبیر است بعد از مدتی لشکر نویسی در سال ۱۲۵۱ هجری قمری به شغل و لقب مستوفی نظام در لشکر آذربایجان منسوب و ملقب گردید.بعد از سمت استیفا به وزیر نظامی فرمانده کل قوا می رسد و بعد از مدتی با جلوس ناصرالدین شاه بر تخت ، پادشاهی ایران ، محمد تقی خان فراهانی، به لقب امیرکبیری، اتابکی و نائبی در آمد. در حالی که منسب صدارت و امیر نظامی را هم داشت. حسادت امثال میرزا آقا خان نوری و دسایس او همراه با مهد علیا  در این هنگام علیه امیر کبیردر شاه اثری نکرد و ازدواج امیر کبیر با خواهر  تنی ناصرالدین شاه یعنی عزت الدوله اوضاع را کمی به  نفع امیر کبیر آرام کرد.
امیر کبیر سرگرم اصلاحات کلی شد در حالی که مملکت سخت گرفتار طغیان ناشی از هرج و مرج اواخر دوران محمد شاه بود.از مهمترین اقدامات وی می توان به موارد زیر اشاره نمود:رسیدگی به وضع مشوش ارتش، اصلاح امور مالیاتی، تاسیس مدرسه دارالفنون، ایجاد روزنامه وقایع التفاقیه، ایجاد چاپار خانه منظم، ساختن محلی برای توپ توپچیان به نام میدان توپ خانه ، جلوگیری از رشوه خواری و تاسیس کارخانه های مختلفی چون بلور سازی.، چلوار بافی، ماهوت بافی، اسلحه سازی، توپ ریزی و غیره.
میرزا تقی خان فراهانی از نوادر  تاریخ کشور ماست.روحیه اصلاح طلب و عشق عمیق وی به استقلال و آزادی و اقتدار مسلمان ایران ، زمانی به فریاد  دادخواهی ملت مظلوم لبیک گفت که می رفت تمامی ثروت و عزت کشور برای همیشه در کام جهنمی استعمار و استکبار جهانی بلعیده شود.زمانی که دربار فاسد پادشاهی و رجال سیاسی سر سپرده ، مزدورانه علناً سنگ بندگی طاغوت های شرق و غرب را به سینه می زدند و بی شرمی و گستاخیشان به حدی رسیده بود که حتی کوششی در اختفای بندهای اسارت و یوغ بندگی و بردگی خویش نمی نمودند.
امیر کبیر در برابرر  دشمنان دین و مجریان سیاست استعماری، یک تنه قیام نمود و پوزه استکبار و عمال داخلیش را به خاک مالید.طی حدود یک قرون و نیم که از شهادت امیر به دست جیره خواران و سر سپردگان طاغوت می گذرد دوست و دشمن در ستایش از این روح آزاده وشخصیت مقتدر سخن گفته اند.همه  متفق القول اعتراف کردند که  مصلحی چنین تشنه اصلاح،سیاست مداری چنین شیفته استقلال و زمام داری چنین خیر خواه ملت نه تنها در تاریخ دو هزار  و چند ساله ایران بلکه در تاریخ جهان ، کم نظیر و کم یاب است.اصلاحات داخلی در زمینه اعتلای فرهنگ، تنظیم اقتصاد و تطهیر عرصه سیاست و کشور ، اقدام در جهت احیای دین و بسط عدالت در سطح جامعه ،مبارزاتش در جهت قطع نفوذ اجانب و استعمارگران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور که طی سه سال و اندی صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر انجام گرفت همه شایسته تحسین است.
سرگذشت امیر کبیر و اهداف اصلاحی و ضد استکباری این مرد سیاسی لایق، این مسلمان متدین و وظیفه شناس و مصلح بزرگ دینی و اجتماعی و نقش استکبار جهانی در سرکوبی، عزل، تبعید و سرانجام شهادت وی از آن روی شایسته مطالعه و بررسی است که پرده از خیانت ها و جنایت های استعمارگران شرق و غرب در کشورهای عقب نگاه داشته شده برداشته و ما را وار می دارد هرچه مصمم تر و با آگاهی  هر چه بیشتر به دسیسه های استکبار جهانی پی ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.