صنایع و معادن اراک

وجود کارخانه‌ها و صنایع مختلف درمحدوده شهرستان اراک از سویی و مرکزیت استان از سویی دیگر باعث جذب فعالیتهای صنعتی و خدماتی در اراک شده‌است.از صنایع دستی عمده آن فرش بافی است که فرش ساروق اراک در این مورد از شهرت خاصی برخورداراست
شهرستان اراک  از جمله شهرهایی است که کارخانجات صنعتی متعددی در آن متمرکز شده اند  اساس اقتصاد شهر  را به ترتیب اهمیت ، بخشهای خدمات ، صنعت و کشاورزی تشکیل می دهند.
مهمترین کارخانه های صنعتی شهرستان اراک عبارتند از ماشین سازی ، آلومینیوم سازی ، واگن سازی پارس ، کمباین سازی ، هپکو  (سازنده ماشین آلات راه سازی) , کارخانه آونگان ( سازنده پایه های فلزی انتقال نیرو ) ، کارخانه کابل سازی ، کارخانه آذرآب ، کارخانه ادوات کشاورزی، کارخانه های تولیدی نورد آلومینیوم  و همچنین شهرک صنعتی ناحیه یک واقع در ضلع شرقی اراک شهرک صنعتی ناحیه دو ( ایبک آباد) و ناحیه صنعتی خیرآباد را نام برد.

صنایع:
استان مرکزی از جمله استانهای صنعتی کشور محسوب می شود، وجود صنایع مادر در اراک این شهر را به یکی از قطبهای صنعتی کشور مبدل کرده است همچنین وجود کارخانه های چشمگیر و تولیدی شهرستان ساوه نیز خود گویای این مهم است. مهمترین کارخانه های صنعتی استان عبارتند از : لاستیک سازی پارس (تایر پیروزی )ماشین سازی، الومینیوم سازی کابل سازی – کمباین سازی، – کارخانه هپکو(سازنده ماشین آلات راه سازی) کارخانه های سازنده پروفیل و لوله های آبیاری آلومینیومی، کارخانه های آونگان (سازنده پایه فلزی انتقال نیرو)- کارخانه ادوات کشاورزی- کارخانه تولید نورد آلومینیوم- رنگ روناس- پالایشگاه- پتروشیمی – نیروگاه آذرآب را می توان یاد کرد، که تولید و عرضه آن به داخل کشور و صادر برخی از تولیدات کارخانه ها به خارج از کشور چه در بخش کارخانه ها و صنایع وچه در بخش کشاورزی یکی از قطبهای مهم تأثیرگذار در امر بازرگانی و صنعتی کشور است.
معادن :
در استان مرکزی ۱۱۲ معدن محتلف وجود دارد که بیشترین آن مربوط به مصالح ساختمانی است، از مهمترین معادن استان مرکزی می توان از : سنگ آهن در شمس آباد اراک، معادن سرب، روی، منگنز، بارتیتین، سنگ تراورتن، گچ و سنگ نمک را می توان یاد کرد . در اطراف شهر نیمور محلات معادن تراورتن بسیار زیاد است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.